Om man eier eller skal starte en frisørsalong eller en liten klesbutikk, er det like viktig å tenke på varemerkeregistrering som for en stor bank eller en restaurantkjede. Varemerket er til syvende og sist noe av det mest verdifulle en virksomhet har.
Varemerket som kan være navnet eller kun en logo, forteller omverdenen hvem virksomheten er og hva den driver med. Kan en se for seg varemerket Levis Strauss, hvis selve navnet Levis Strauss ble fjernet? Da ville det vært et helt anonymt jeansmerke og selskapet måtte ha sprøytet inn store summer for å markedsføre varemerket uten navnet. Ingen kan sette navnet Levis Strauss på et par jeans eller en te-skjorte fordi navnet er beskyttet gjennom varemerkeregistrering.
Varemerkeregistrering er beskyttelse av identitet
Identiteten til enhver bedrift og selskap er det unike varemerket. Det er dette som bygges opp gjennom:
- Reklamekampanjer
- Produkter og tjenester
- Omtaler i nyheter og sosiale media
- Via sponsoravtaler og veldedighet
Alle burde sørge for varemerkeregistrering ved oppstart av en virksomhet. Hvis to personer starter for eksempel en liten interiørforretning, så tenker de nok nøye gjennom valg av navn på butikken. De fleste som starter noe nytt, har begrensede midler til markedsføring av virksomheten. En bruker mye tid og ekstra innsats på å bygge opp virksomheten og navnet som er varemerket gjennom:
- Personlig kundekontakt og god kundeservice
- Kampanjer i forskjellige sosiale media
- Kundeprogrammer
En skal bygge opp et nytt varemerke og samtidig skille seg ut fra konkurrenter og skape noe nytt og unikt. Alt dette henger sammen med varemerket og gjør dette til virksomhetens nesten største verdi.
Varemerkeregistrering er så viktig fordi hvis en ikke sørger for at varemerket beskyttes, så kan andre snappe opp det en har bygget opp. Det er over 14 000 som søker om varemerke hvert eneste år i Norge og hvis en ikke beskytter varemerket sitt kan være en av de som mister det.
Som beskyttelse av virksomheten er varemerkeregistrering omtrent like viktig som forsikring av varene en har. Faktisk mer viktig. Blir butikken oversvømt av vann fra en lekkasje så vil forsikringen dekke kostnadene slik at en raskt kan erstatte varene en mistet. Hvis en mister navnet eller logoen på butikken slik at den ikke lengre er unik, vil det være mye mer kostbart og tidkrevende å erstatte varemerket med et nytt.
Regler for varemerkeregistrering
Det er mulig å registrere et varemerke hvis en går med en god ide og planlegger å gjøre noe med dette. Det er imidlertid en tidsramme på 5 år etter at en har foretatt varemerkeregistrering. Varemerket må tas i bruk innen disse 5 årene, hvis ikke faller retten bort.
Videre så gjelder retten man får i 10 år. Varemerket er altså beskyttet i 10 år og man registrerer for 10 år om gangen etter dette. Det eksisterer en lov som heter varemerkeloven og ved varemerkeregistrering oppnår man enerett til varemerket sitt. Som bevis på at en faktisk har enerett så blir man tildelt et registreringsnummer og et bevis som raskt viser eneretten. Dette avgjør raskt eventuelle tvister som skulle oppstå ved et senere tidspunkt.
Eksempler på varemerker
Navn er vanlige varemerker. Veldig ofte er det en logo eller et symbol i tillegg til navnet. Kjente varemerker er som regel gjenkjennelige ved kun å se logoen. Gode eksempler på dette er for eksempel bilmerker.
Mange kjendiser har sitt eget navn som et eget varemerke. Dette er spesielt for kjente internasjonale idrettsutøvere. Disse kjente personlighetene bruker navnet sitt som varemerke til å både selge seg selv innen sine respektive bransjer, men også salg av produkter både i den bransjen de er og i andre.
Sportslegenden David Beckham er ikke den eneste atleten som kombinerer varemerket sitt med både sportslig utstyr og for eksempel kosmetikk. Ofte settes flere varemerker sammen og blir omtrent synonymt med hverandre som Michael Jordan og Nike.
Få hjelp med varemerkeregistrering
De fleste som skal registrere varemerket sitt setter seg inn i hvordan dette gjøres og kontakter bedrifter som har bred erfaring på dette området. Det er tidkrevende å gjøre det selv og de fleste ønsker at det skal gjøres riktig slik at en ikke får ubehagelige overraskelser ved et senere tidspunkt. Det er mye å tenke på og derfor er de som jobber med dette jurister og saksbehandlere som har lang erfaring i rettsvern innen industri og varemerkeregistrering.
I dag så er man ofte på nett og en trenger ofte beskyttelse for varemerket sitt utover den norske landegrensen. EU er et stort marked på både godt og vondt og det er viktig å vurdere varemerkeregistrering som gir beskyttelse også i EU.
Dette ordner en slik bedrift som driver med varemerkeregistrering slik at en slipper å lære seg alt selv. Man skal huske på at hele 75 prosent av alle som registrerer varemerker i Norge hver år er utenlandske aktører.